קריאה כללית על ילדים ונוער טרנס
פרסום של PFLAG
https://pflag.org/sites/default/files/Our%20Trans%20Loved%20Ones.pdf
פרסום של Human Rights Campaign
https://assets2.hrc.org/files/documents/SupportingCaringforTransChildren.pdf
The Transgender Child: A Handbook for Families and Professionals Paperback
https://read.amazon.com/kp/embed?
asin=B07H45ZLDZ&preview=newtab&linkCode=kpe&ref_=cm_sw_r_kb_dp_1Z75S1JS0EYWMY2F2WQC
:Gender Born, Gender Made: Raising Healthy Gender-Nonconforming Children
https://read.amazon.com/kp/embed?asin=B006MY4DL0&preview=newtab&linkCode=kpe&ref_=cm_sw_r_kb_dp_D2N1S4C234V3R91ZB1KY
מידע נוסף לפי נושא
מחקרים על שכיחות של טרנסג׳נדרים:
Flores, A.R., Herman, J.L., Gates, G.J., & Brown, T.N.T. (2016). How Many Adults Identify as Transgender in the United States? Los Angeles, CA: The Williams Institute.
https://williamsinstitute.law.ucla.edu/wp-content/uploads/Trans-Adults-US-Aug-2016.pdf
Meerwijk EL and Sevelius JM (2017) Transgender population size in the United States: a meta-regression of population-based probability samples. American journal of public health 107(2): e1-e8. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/28075632/
Rider GN, McMorris BJ, Gower AL, et al. (2018) Health and care utilization of transgender and gender nonconforming youth: A population-based study. Pediatrics 141(3)
. https://pediatrics.aappublications.org/content/141/3/e20171683
מין ומגדר הם לא בינריים
American, 18 October. https://www.scientificamerican.com/article/sex-redefined-the-idea-of-2-sexes-is-overly-simplistic1/
Hyde JS, Bigler RS, Joel D, et al. (2018) The future of sex and gender in psychology: Five challenges to the gender binary. American Psychologist 74(2): 171-193.
https://psycnet.apa.org/record/2018-32185-001
Joel D, Berman Z, Tavor I, et al. (2015) Sex beyond the genitalia: The human brain mosiac. PNAS 112(50): 15468-15473. https://www.pnas.org/content/112/50/15468
Joel D, Tarrasch R, Berman Z, et al. (2014) Queering gender: studying gender identity in ‘normative’ individuals. Psychology & Sexuality 5(4): 291-321
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/19419899.2013.830640
הרצאה של פרופ׳ דפנה יואל על מוח גברי ומוח נשי:
להרחבה על זהויות א-בינאריות:
מידע כללי על א-בינריים
https://www.apadivisions.org/division-44/resources/advocacy/non-binary-facts.pdf
סרטון אשר מסביר זהויות א-בינריות
שימוש בשם ובלשון פנייה
מחקר שבו השתתפו כ40,000 נוער להט״ב מצא השפעה חיובית על בריאות הנפש של שימוש בלשון פניה (כולל ירידה ב50% בנסיונות התאבדות):
The Trevor Project. (2020). National Survey on LGBTQ Mental Health. New York, New York: The Trevor Project. https://www.thetrevorproject.org/survey-2020/
מחקר המראה כי עבור בני נוער טרנסג'נדרים שבוחרים שם שונה מזה שניתן בלידתם, השימוש בשם הנבחר שלהם מפחית בעיות נפשיות כגון דיכאון ואובדנות:
Russell ST, Pollitt AM, Li G, et al. (2018) Chosen Name Use Is Linked to Reduced Depressive Symptoms, Suicidal Ideation, and Suicidal Behavior Among Transgender Youth. The Journal of adolescent health : official publication of the Society for Adolescent Medicine 63(4): 503-505. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6165
התפתחות מגדרית אצל ילדים טרנסג׳נדרים
״כשמין ומגדר מתנגשים״ תרגום לעברית של מאמר של החוקרת האמריקאית זוכת פרסים כריסטינה ר׳ אולסון
https://www.hayadan.org.il/when-sex-and-gender-collide-2112179
מחקר שבוחן זהות מגדרית של יותר מ300 ילדים טרנסג׳נדרים בני 3 עד 12 ומוצא שילדים אילו מראים דפוסי התנהגות אשר תואמים את המגדר איתו הם מזדהים ולא המגדר אשר ייוחס להם בלידה.
Gülgöz S, Glazier JJ, Enright EA, et al. (2019) Similarity in transgender and cisgender children’s gender development. Proceedings of the National Academy of Sciences 116(49): 24480-24485. https://www.pnas.org/content/116/49/24480
״על משמעות המגדר בגיל הרך״ מאמר ע״י קלודי טל
להרחבה על מה מה גורם לילדים להיות טרנסג׳נדרים:
מאמר סוקר את החיפוש אחר התשובה לשאלה למה ילדים נהיים טרנסג׳נדרים ומציג את הבעייתיות הכרוכה במחקר כזה
לקריאה נוספת על איך יודעים אם ילד טרנסג׳נדר
https://www.wikihow.com/Determine-if-a-Child-is-Transgender
להרחבה על חרטה על מעבר מגדרי:
מאמר אשר מעביר ביקורת על המושג ״דיספוריה מגדרית מהירה״
Ashley F (2020) A critical commentary on ‘rapid-onset gender dysphoria’. The Sociological Review 68(4): 779-799. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/0038026120934693
מחקרים שמראים שמעבר מגדרי משפר את איכות החיים של אנשים טרנסג׳נדרים
באתר זה תמצאו מחקרים רבים על ההשפעה של מעבר מגדרי על בריאות הנפש של אנשים טרנסג׳נדרים:
מאמר על השפעה חיובית של מעבר מגדרי על ילדים טרנסג׳נדרים
https://www.insider.com/trans-youth-avoid-suicidal-thoughts-depressioon-with-early-care-2020-9
Sorbara JC, Chiniara LN, Thompson S, et al. (2020) Mental health and timing of gender-affirming care. Pediatrics 146(4). https://pediatrics.aappublications.org/content/146/4/e20193600
מחקר על השפעות חיוביות של מעבר חברתי על בריאות הנפש
Durwood L, McLaughlin KA and Olson KR (2017) Mental health and self-worth in socially transitioned transgender youth. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry 56(2): 116-123. e112. 1https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5302003/
להרחבה על טיפולי המרה לעומת גישות מאוששות מגדר:
https://www.betipulnet.co.il/particles/From_conversion_attempts_to_elevation_therapies
השפעות חיוביות של תמיכה הורית בילדים ונוער טרנס:
אתר אשר אסף מחקרים על ההשפעה של תמיכה משפחתית על בריאות הנפש של נוער להט״ב
סקירה מקיפה של ספרות אשר מראה שתמיכה הורית משפרת את איכות החיים ובריאות של ילדים והוער טרנסג׳נדר
Westwater JJ, Riley EA and Peterson GM (2019) What about the family in youth gender diversity? A literature review. International Journal of Transgenderism 20(4): 351-370. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/15532739.2019.1652130
מחקר פורץ דרך אשר מראה שתמיכה הורית משפרת משמעותית את מצבם הנפשי של ילדים ונוער טרנסג׳נדר
Olson KR, Durwood L, DeMeules M, et al. (2016) Mental Health of Transgender Children Who Are Supported in Their Identities. Pediatrics 137(3): e20153223.
https://pediatrics.aappublications.org/content/137/3/e20153223
Travers R, Bauer G, J. P, et al. (2012) Impacts of Strong Parental Support for Trans Youth: A Report Prepared for Children’s Aid Society of Toronto and Delisle Youth Services.
Birkett M, Newcomb ME and Mustanski B (2015) Does it get better? A longitudinal analysis of psychological distress and victimization in lesbian, gay, bisexual, transgender, and questioning youth. Journal of Adolescent Health 56(3): 280-285 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4339410/
מחקר אשר מראה שמשפחה תומכת, קהילה תומכת ומערכת חינוך תומכת מגבירים את החוסן של נוער טרנס והיכולת שלהם להתמודד עם קשיים ומצבי לחץ
Singh AA, Meng SE and Hansen AW (2014) “I am my own gender”: Resilience strategies of trans youth. Journal of counseling & development 92(2): 208-218. https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/j.1556-6676.2014.00150.x
מחקר אשר מראה שדחיית מעבר מגדרי עלול לגרום להחמרת בעיות נפשיות
Sorbara JC, Chiniara LN, Thompson S, et al. (2020) Mental health and timing of gender-affirming care. Pediatrics 146(4). https://pediatrics.aappublications.org/content/146/4/e20193600Ashley F (2019) Thinking an ethics of gender exploration: Against delaying transition for transgender and gender creative youth. Clinical child psychology and psychiatry 24(2): 223-236. https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/1359104519836462?journalCode=ccpa
טיפול רפואי בנוער טרנסג׳נדר
מאמר בג׳ורנל רפואי מוביל עם הנחיות לטיפול בטרנסג׳נדרים
Safer JD and Tangpricha V (2019) Care of transgender persons. New England Journal of Medicine 381(25): 2451-2460. https://www.nejm.org/doi/full/10.1056/NEJMcp1903650
סקירה על טיפול אנדוקריני בטרנסים
Rosenthal SM (2014) Approach to the patient: transgender youth: endocrine considerations. The Journal of Clinical Endocrinology & Metabolism 99(12): 4379-4389. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25140398/
סקירה והנחיות של ה American Psychological Association לטיפול פסיכולוגי באנשים טרנסג׳נדרים, כולל רשימה ביבליוגרפית רחבה:
https://www.apa.org/practice/guidelines/transgender.pdf
סקירה והנחיות של ה American Academy of Pediatrics לגבי טיפול רפואי בילדים ונוער טרנסג׳נדר
Rafferty J, Child CoPAo and Family Health (2018) Ensuring comprehensive care and support for transgender and gender-diverse children and adolescents. Pediatrics 142(4). https://pediatrics.aappublications.org/content/142/4/e20182162
סקירה של טיפול בנוער טרנסג׳נדר
Ehrensaft D (2017) Gender nonconforming youth: current perspectives. Adolescent health, medicine and therapeutics 8: 57. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5448699/
Shumer DE, Nokoff NJ and Spack NP (2016) Advances in the care of transgender children and adolescents. Advances in Pediatrics 63(1): 79. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27426896/
מחקר על השפעה חיובית של הורמונים על איכות החיים של גברים טרנסים
Newfield E, Hart S, Dibble S, et al. (2006) Female-to-male transgender quality of life. Quality of Life Research 15(9): 1447-1457. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/16758113/
הנחיות לטיפול בילדים ונוער טרנסג׳נדר באוסטרליה
מחקר על השפעה חיובית של ניתוח עליון על איכות החיים של גברים טרנסים
Olson-Kennedy J, Warus J, Okonta V, et al. (2018) Chest reconstruction and chest dysphoria in transmasculine minors and young adults: comparisons of nonsurgical and postsurgical cohorts. JAMA pediatrics 172(5): 431-436. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/29507933/
מחקר על ההשפעות החיוביות של טיפול הורמונלי וניתוחים על הפחחת דיספוריה מגדרית בקרב אנשים טרנסג׳נדרים
De Vries AL, McGuire JK, Steensma TD, et al. (2014) Young adult psychological outcome after puberty suppression and gender reassignment. Pediatrics 134(4): 696-704 https://pediatrics.aappublications.org/content/134/4/696
מחקר אשר מראה ששימוש בבלוקרים מוריד את שיעורי ההתאבדות בקרב נוער טרנסג׳נדר
Turban JL, King D, Carswell JM, et al. (2020) Pubertal suppression for transgender youth and risk of suicidal ideation. Pediatrics 145(2).
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7073269/
Edwards-Leeper L, Leibowitz S and Sangganjanavanich VF (2016) Affirmative practice with transgender and gender nonconforming youth: Expanding the model. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity 3(2): 165 https://www.apa.org/pubs/journals/features/sgd-sgd0000167.pdf
מחקרים על שימור פוריות בקרב נוער טרנסג׳נדר
Lai TC, McDougall R, Feldman D, et al. (2020) Fertility counseling for transgender adolescents: a review. Journal of Adolescent Health 66(6): 658-665. https://www.jahonline.org/article/S1054-139X(20)30034-3/fulltext
מחקר בישראל על שימור פוריות לטרנסג׳נדרים
Amir H, Oren A, Klochendler Frishman E, et al. (2020) Oocyte retrieval outcomes among adolescent transgender males. Journal of assisted reproduction and genetics 37: 1737-1744. https://link.springer.com/article/10.1007/s10815-020-01815-5
ספרות לילדים
הנער המכשף מאת מולי נוקס אוסטרטג
במשפחתו של אסטר בן ה -13 הבנות לומדות להיות מכשפות והבנים – משני צורה. מי שחורג מהתבנית נמצא בבעיה. אסטר מוקסם ממכשפות מאזין בסתר לשיעורי הבנות ומצליח. הבעיה היא שזה אסור ואסטר יכול לחלוק את סודות רק עם מישהי אחת רגילה נטולת כוחות קסם. כאשר סכנה מרחפת על בני משפחתו והוא יכול לסייע להם כמכשפה נדרש אסטר לסכן את כל היקר לו לקבל החלטות אמיצות ולהיות נאמן לעצמו.
הנער המכשף 2 המכשפה הסודית מאת מולי נוקס אוסטרטגר
אסטר ומשפחתו מתרגלים לאט לאט לעובדה שאסטר שונה מכל הבנים שסביבו. בעולם שבו הוא חי
הבנות לומדות להיות מכשפות הבנים הם משני צורה. אסטר לא מצליח לשנות צורה כמו שאר
הבנים. לעומת זאת הוא מגלה כישרון יוצא דופן כמכשף. עכשיו כאשר הכישרון שלו כבר נגלה לעיני
כל החיים מתנהלים ברוגע יחסי. סבתו מלמדת אותו עוד ועוד סודות כישוף ואסטר עוזר לה לשמור
על הדוד המסוכן שלו שכישופיושכישופיו כבר גרמו נזק במשפחה. אבל אז מגלה צ'רלי חברתו
הטובה של אסטר שקללה רודפת אותה. יש רק מקום אחד שאליו צ'רלי יכולה לברוח ורק חבר אחד
שאולי יוכל לעזור לה להיחלץ מאימת הקללה
המכשפה הסודית ספר ההמשך ל"הנער המכשף" הוא סיפור יפיפה ומרגש על השאיפה של כל אחד
מאיתנו להיות מי שהוא ולמצוא את מקומו בעולם.
יש מכשפה בקצה הפרדס נכתב ואויר על ידי חניכי.ות קבוצות הטרנס ב"איגי" לכבוד יום הנראות הטרנסית
הרעיון לכתיבת הספר הגיע מתוך רצון להנגיש סיפורים טרנסיים לקהל הרחב. לספר בעצמנו את הסיפור שלנו ולהעניק לאחרות ולאחרים מודלים לחיקוי שלנו לא היו. חלק מגיבורות הספר הן דמויות של ילדים מגוונים מגדרית. הסיפור אינו עוסק בזהות הטרנסית של הדמויות אלא מאפשר לה קיום ככל מאפיין אחר שלהן. כך הטרנג'נדריות אינה מוצגת בסיפור כחריגות אלא כאחד מגורמים רבים שמרכיבים את הזהות של הילדים בסיפור.
הסנדלים השמחים של דניאל מאת נעמה גל
ספר ילדים על דניאל האמיץ שבוחר באמת הפנימית שלו. דניאל רוצה לקנות סנדלים. בדרך לחנות הנעליים דניאל מדמיין את הסנדלים שיקנה – צבעוניים ועליזים. בחנות הנעליים החוויה מאכזבת – הסנדלים שמוצעים לו ע"י המוכר הם בצבעים כחולים חומים וירוקים. כשדניאל מזהה על המדף זוג סנדלים ורודים הוא יודע שמצא את מה שביקש. הבקשה של דניאל סנדלים "של בנות" מביכה את אמא והמוכר. האם אמא תהיה אמיצה מספיק בכדי לקנות לדניאל את הסנדלים שביקש" כיצד יגיבו בגן – הגננת ? הילדים והילדות ? האם דניאל יוכל לשמוח עם הבחירה שלו ?
הספר "הסנדלים של דניאל" נולד בראשי לפני כעשרים שנה כאשר הלכתי עם בני הבכור לקנות סנדלים. האירוע שהתרחש במציאות היה קצר מאוד. בני אמר "הסנדלים של הבנים בצבעים עצובים אני רוצה כאלה" והצביע על זוג סנדלים בצבע סגול ורוד. אז לא הייתי בשלה לאקט לא קונפורמיסטי שכזה ואמרתי לו שאין סנדלים כאלו במידה שלו. יצאנו משם עם סנדלים כחולים וילד שחשבתי שהוא מספיק מרוצה. במשך השנים פגשתי ילדים בחיי הפרטיים ובמסגרת עבודתי כתראפיסטית באומנות שביטאו העדפה לצבעים "של בנות". לעיתים היו מלווים בהורים מודאגים מכך שהילד "עדין מדי". ראיתי איזו הקלה חשים הילדים כשניתנת להם אפשרות לבטא את בחירתם האותנטית. פגשתי גם ילדים שחוו מצוקה ממשית כשנעלו את האמת הפנימית שלהם ב"ארון". הסנדלים השמחים של דניאל" הוא ספר שמזכיר לילדים, לילדות ולהוריהם שמותר להיות מי שאנחנו.
הכי הכי יותם מאת טום פרסיבל (תרגום גליה אלונה דגן)
יותם היה תמיד כמו כולם עד שיום אחד צמח לו זוג כנפיים . בן רגע התעופף יותם באוויר והיה לו הכי כיף בעולם אבל קראו לו הביתה לארוחת ערב.
מה יקרה עכשיו ? האם יספר להוריו על הכנפיים החדשות שלו ? יותם בוחר להסתיר את הכנפיים בעזרת מעיל אבל מהר מאוד מתברר שלא פשוט לחיות עם סוד גדול כל כך.
הכי הכי יותם הוא ספר רגיש ומלא כישרון על תגלית נפלאה של ילד אחד חכם: הרבה יותר חשוב להיות מי שאתה מאשר להיות כמו כולם
משהו אחר מאת קתרין קייב (תרגום על ידי יהודה אטלס)
משהו אחר (הדמות הראשית) מנודה בגלל מראהו השונה והתנהגותו. הוא לא משחק את אותם משחקים לא אוכל את אותם מאכלים ולא מצייר את אותם ציורים כמו כולם. ואז יום אחד מגיע מישהו (הדמות המשנית) ומנסה להיות חבר שלו אבל משהו אחר לא רוצה להיות חבר שלו הוא חושב שמישהו שונה ממנו ושולח אותו לדרכו. בהמשך משהו אחר מבין שהוא התנהג למישהו כפי שכולם התנהגו אליו הוא קורא למישהו חזרה לביתו ובסופו של דבר הם הופכים להיות חברים טובים.
הספר מתאר חוויה של בדידות וזרות ומעלה נושא חברתי חשוב – קבלת השונה ומשמעותה הערכית של הסובלנות. בעזרת איורים נהדרים חוש הומור ודמויות מקסימות מצליח הספר להתמודד עם הסוגיה בצורה חיובית ויעילה. זהו ספר מושלם שיכול להמחיש לכל ילד שלהיות שונה יכול להיות דבר חיובי ושגם אנשים השונים זה מזה יכולים להיות חברים.
הסיפור על תכלת הצב וילד מחמד מאת תהילה גולדברג
ספר ילדים על הורות להט"בית. יש בו צב קטן תכלת וילד קטן גיא ויש בו ארבע אמהות. שתיים לכל אחד מהזאטוטים. מדברי המחברת: "הנוכחות של זוגות האמהות מופיעה בספר כעובדה פשוטה וטבעית ולא כנושא שיש מה להתעכב עליו. הן פשוט שם. בדיוק בפשטות שבה מציאותן של שתי אמהות אמורה להתקבל. אני מאמינה שכשמגישים משהו בפשטות הוא מתקבל באותה פשטות במיוחד אצל ילדים. רציתי שלילדים שגדלים במשפחות עם 2 אמהות יהיו דמויות להזדהות איתן. רציתי שלזוגות של שתי נשים יהיה ספר שהן מרגישות הכי שמחות ונינוחות לספר אותו לילדים"
ניתן לרכוש את הספר ברכישה מקוונת באתר שלו ובחנויות הספרים העצמאיות: המגדלור, סיפור פשוט ותועלת ספרים בתל אביב. ספרים בבקעה וספרים בקטמון בירושלים ועשן הזמן בבאר שבע.
מיטה וחצי מדריך מיניות למתבגריםות מאת לי ראובני בר דוד ( מטפלת מינית מוסמכת וטרנספרנדלי)
הספר מכסה את הנושאים הבסיסיים כמו היכרות עם האנטומיה שלנו הכנה לביקור אצל רופא/ת נשים, סקירה ל אמצעי מניעה ועוד. יש לו גם ערך מוסף משמעותי בהתייחסות לשאלות בוערות כמו אלימות ביחסים אתיקה של מפגשים מיניים לא מחייבים ומיניות שאינה הטרונורמטיבית
אני רק רוצה להיות אני מאת גלית צוק
גלית צוק היתה נשואה לעמית אישה טרנסית שיצאה מהארון אחרי 20 שנות נישואין ולהן ארבעה ילדים. עמית היא גיבורת הספר. שלושת הסיפורים בספר מבוססים על אירועים שקרו במציאות ומבטאים התמודדות עם דיסוננס בין נפש לגוף ואתגרים איתם התמודדה עמית כילדה טרנסג'נדרית שגדלה בגוף זכרי.
עמית נולדה באמצע שנות ה – 70 ולא ידעה להסביר את תחושותיה ואת הדיסוננס שהתרחש בין גופה ובין נפשה.
הספר בנוי מ 3 סיפורים קצרים שעוסקים בעמית מהילדות שלה ועד יציאתה מהארון. הסיפורים יוצרים תהליך שמלמד אותנו לאהוב את מי שאנחנו, לקבל את האחר ולהיות סובלניים אחד כלפי השני. החשיבות של סיפורים כאלו היא בלתי ניתנת למדידה. החוויה הטרנסית כמעט ולא קיימת במדיה ובשיח הציבורי. הסופרת גלית צוק כתבה סיפור אמיץ ואישי מתוך ידיעה שיש קהל קוראים שסוף סוף יראו ביטוי לסיפור האישי שלהם. יקבלו את עצמם יותר והכי חשוב יבינו שהם לא לבד.
המלצות לסדרות מהילדים והילדות שלנו
7+
7+
7+
13+
13+
14+
16+
16+
16+
16+
16+
16+
16+